Algemene voorwaarden

Artikel 1. Algemeen

  1. Deze algemene voorwaarden (‘Voorwaarden’) zijn de voorwaarden waarop Dutch Horeca
    Group B.V., gevestigd te Raalte aan de Heesweg 16 (‘DHG’), diensten verleent en
    overeenkomsten sluit.
  2. De Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, overeenkomsten en diensten van DHG,
    de toepasselijkheid van eventuele voorwaarden van de Opdrachtgever is uitgesloten.
  3. De Voorwaarden zijn ook van toepassing op alle diensten die DHG geheel of gedeeltelijk
    uitbesteed aan derden.
  4. Als een bepaling uit de Voorwaarden ongeldig wordt verklaard, dan zullen de overige
    bepalingen volledig van kracht blijven.
  5. Op alle rechtsverhoudingen tussen DHG en Opdrachtgever is uitsluitend het Nederlandse
    recht van toepassing.
  6. Als de Voorwaarden eenmaal rechtsgeldig van toepassing zijn verklaard op een
    overeenkomst met de Opdrachtgever, dan worden de Voorwaarden geacht op alle
    opvolgende overeenkomsten tussen partijen van toepassing te zijn.

Artikel 2. Offerte, overeenkomst en optie

  1. Een door DHG verstuurde offerte is tot veertien (7) dagen na verzending geldig, alle door
    DHG verstrekte offertes zijn onder het voorbehoud van de beschikbaarheid van de
    leverdatum bij DHG en zolang de capaciteit (ook van derden) strekt.
  2. De overeenkomst tussen DHG en de Opdrachtgever komt tot stand op het moment dat DHG
    een orderbevestiging stuurt naar de Opdrachtgever op basis van de geaccepteerde offerte.
  3. Als de offerte is gebaseerd op informatie die door de Opdrachtgever is verstrekt en deze
    informatie is onjuist of onvolledig, dan heeft DHG het recht om de opgegeven prijzen,
    tarieven en/of termijnen aan te passen. Het risico van onduidelijkheden door mondelinge of
    schriftelijke gegeven opdrachten en mededelingen die plaatsvinden na de offerte, komt voor
    rekening van Opdrachtgever.
  4. Als de Opdrachtgever zekerheid wenst dat DHG de overeenkomst ook op de gewenste datum
    kan uitvoeren, dan bestaat er de mogelijkheid om de datum in optie te zetten. Een optie wil
    zeggen dat DHG de aanvraag blokkeert in haar agenda. Op het moment dat de datum binnen
    de afgesproken tijd vol raakt, zal DHG allereerst contact met de Opdrachtgever opnemen, om
    te verifiëren of de optie omgezet kan worden naar een orderbevestiging. Een optie plaatsen
    is geheel vrijblijvend, er zijn geen kosten of andere verplichtingen aan verbonden. Na zeven
    (7) dagen vervalt de optie automatisch.

Artikel 3. Uitvoering overeenkomst

  1. DHG zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed
    vakmanschap uitvoeren op basis van een inspanningsverplichting, op basis van de door de
    Opdrachtgever opgegeven aard van het evenement, aantallen en omstandigheden.
  2. DHG is enkel gehouden om informatie te geven over allergenen voor zover dat wettelijk
    gezien verplicht is en als de Opdrachtgever daarom vraagt.
  3. DHG bereid en maakt eten in een omgeving waar ook producten met noten, pinda’s,
    mosterd, selderij, gluten, sesam, soja en sulfiet worden verwerkt. Ondanks alle voorzorgen is
    het mogelijk dat het eten van de catering sporen van deze allergenen bevatten.
  4. Indien DHG catering levert, zonder personeel, heeft de Opdrachtgever twee uur na levering
    de garantie op de kwaliteit van het eten en drinken mits Opdrachtgever de instructies van
    DHG over het bewaren, presenteren en serveren, opvolgt.
  5. DHG mag op ieder moment zonder opzegtermijn het verstrekken van cateringdiensten aan
    één of meerdere gasten (die zijn uitgenodigd door de Opdrachtgever) beëindigen wanneer
    de gast zich zodanig gedraagt dat de orde en de rust in het bedrijf van DHG of op de locatie
    van het evenement ernstig wordt verstoord. DHG is alsdan niet gehouden tot betaling van
    een schadevergoeding aan de Opdrachtgever.
  6. DHG is niet verantwoordelijk en/of aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van een goed
    van de Opdrachtgever of van diens gast(en), tenzij er sprake is van opzet of grove schuld.
  7. DHG bepaalt de wijze waarop, de middelen waarmee en door welke perso(o)n(en) de
    overeenkomst wordt uitgevoerd. DHG neemt daarbij de door Opdrachtgever kenbaar
    gemaakte wensen zoveel mogelijk in acht.
  8. Het staat DHG vrij om de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk uit te
    besteden aan derden. Aan de uitbesteding kunnen wettelijke- en contractuele voorwaarden
    van die derde verbonden zijn. Deze voorwaarden zullen alsdan integraal onderdeel uitmaken
    van de Overeenkomst tussen DHG en Opdrachtgever. DHG zal zich inspannen om
    Opdrachtgever hierover tijdig te informeren.
  9. DHG kan de Opdrachtgever verbieden om zelf meegebracht eten en/of drinken te nuttigen.
  10. DHG heeft het recht (sfeer-)foto’s, beeld- en geluidsopnamen te maken van een evenement
    of in het horecabedrijf. Dit materiaal mag DHG exploiteren. Als de Opdrachtgever en/of diens
    gast(en) in deze opnames voorkomen, dan geeft de Opdrachtgever hierbij toestemming voor
    exploitatie en openbaarmaking, zonder dat hij aanspraak maakt op een vergoeding. Indien
    de Opdrachtgever en/of diens gasten herkenbaar op foto- of beeldmateriaal komen te staan,
    zal DHG voorafgaand aan de exploitatie of openbaarmaking om toestemming verzoeken.

Artikel 4. Opdrachtgever

  1. De Opdrachtgever moet DHG tijdig voorzien van alle gegevens en/of informatie die DHG
    aangeeft nodig te hebben voor het correct en zonder vertraging uitvoeren van de
    overeenkomst.
  2. De Opdrachtgever zorgt voor een contactpersoon die gedurende het gehele evenement
    namens hem het aanspreekpunt vormt voor DHG en (telefonisch) bereikbaar is.
  3. De Opdrachtgever draagt ervoor zorg dat DHG tijdig en kosteloos kan beschikken over
    faciliteiten die nodig zijn voor de realisatie van een evenement, zoals gas, water, elektriciteit
    en (droge) ruimten die voor DHG geschikt zijn om te kunnen werken volgens de wettelijke
    regels op het gebied van hygiëne, arbo en milieu.
  4. De Opdrachtgever is verplicht zorg te dragen dat de locatie van het evenement goed
    bereikbaar is voor (vracht)auto’s, zodat DHG eenvoudig materialen, eten en drinken kan
    leveren, alsook haar werkzaamheden kan uitvoeren, Indien dit niet het geval is dan moet dit
    bij de aanvraag bekend gemaakt worden en kan er een meerprijs gelden.
  5. De Opdrachtgever en, indien van toepassing, diens gast(en) zijn verplicht de redelijke
    aanwijzingen van het personeel van DHG op te volgen. Bovendien zijn zij verplicht om mee te
    werken aan redelijke verzoeken van DHG in het kader van veiligheid, identificatie,
    voedselveiligheid en hygiëne.
  6. Het is Opdrachtgever en/of diens gast(en) niet toegestaan op een evenement waarbij de
    catering wordt verzorgd door DHG, eigen eten en/of (indien van toepassing) drinken mee te
    brengen, tenzij anders overeengekomen.
  7. Opdrachtgever moet ervoor zorgen dat alle vergunningen, ontheffingen, beschikkingen of
    andere toestemmingen die noodzakelijk zijn voor het evenement, tijdig zijn verkregen.

Artikel 5. Annulering en wijzigingen gastenaantallen

Annulering:

  1. De Opdrachtgever kan de overeenkomst annuleren, mits hij aan DHG een gedeelte van de
    prijs voldoet. Ten aanzien van de overeengekomen prijs geldt dat als de Opdrachtgever de
    overeenkomst:

      1. veertien (14) kalenderdagen of meer voorafgaand aan de (leverings)datum
        annuleert, Opdrachtgever verplicht is om 25% van de overeengekomen prijs aan
        DHG te voldoen;
      2. meer dan zeven (7) maar minder dan veertien (14) dagen voorafgaand aan de
        (leverings)datum annuleert, Opdrachtgever verplicht is om 50% van de
        overeengekomen prijs aan DHG te voldoen;
      3. zeven (7) dagen of minder voorafgaand aan de (leverings)datum annuleert,
        Opdrachtgever verplicht is om 75% van de overeengekomen prijs aan DHG te
        voldoen;
      4.  twee (2) dagen of minder voorafgaand aan de (leverings)datum annuleert,
        Opdrachtgever verplicht is om 100% van de overeengekomen prijs aan DHG te
        voldoen.
  2. De Opdrachtgever is tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de annulering van
    de overeenkomst en vrijwaart DHG voor hieruit voortvloeiende aanspraken van deze derden.
    De Opdrachtgever dient aan DHG de kosten te vergoeden die deze derden ten gevolge van
    de annulering bij DHG in rekening brengen.Wijziging gastaantallen:
  3. De totaalprijs voor een catering dan wel evenement is gebaseerd op het aantal gasten zoals
    opgegeven door de Opdrachtgever in het offerte- en/of ordertraject. Indien er een wijziging
    in het aantal gasten plaatsvindt, heeft dit gevolgen voor de totaalprijs van de overeenkomst.
    De Opdrachtgever is verplicht DHG zo snel mogelijk te informeren indien het gastenaantal
    wijzigt.
  4. De Opdrachtgever informeert DHG over het aantal volwassenen en kinderen (inclusief de
    leeftijden) die aanwezig zullen zijn op het evenement.
  5. Wijziging van het overeengekomen gastenaantal is mogelijk tot uiterlijk zeven (7)
    kalenderdagen voor aanvang van het evenement, met een maximum van 10% van het
    overeengekomen gastenaantal.
  6. Indien de Opdrachtgever binnen zeven (7) dagen voor de aanvang van het evenement een
    wijziging wenst door te geven en/of indien de wijziging in het gastenaantal hoger is dan 10%,
    dan zullen partijen met elkaar in overleg treden. DHG zal binnen redelijke grenzen
    medewerking verlenen om het evenement – hetzij in een aangepaste vorm – alsnog
    doorgang te laten vinden.
  7. Indien er een wijziging plaatsvindt van het gastenaantal conform dit artikel, is DHG
    gerechtigd naar redelijkheid de totaalprijs van de overeenkomst aan te passen. DHG is tevens
    gerechtigd de extra kosten die zij (bij derden) moet maken aan de Opdrachtgever door te
    belasten.
  8. Bij verschijning van meer gasten op de dag van uitvoering dan het overeengekomen aantal,
    worden de daarmee samenhangende kosten extra in rekening gebracht.
  9. Uiterlijk veertien (14) kalenderdagen van tevoren dient een schatting van het verwachte
    aantal gasten door Opdrachtgever te worden doorgegeven. Uiterlijk zeven (7) kalenderdagen
    van tevoren kan de Opdrachtgever nog een wijziging in het aantal gasten doorgeven welke
    maximaal 10% naar beneden mag afwijken van het door Opdrachtgeer eerder doorgegeven
    aantal. Een wijziging naar boven mag meer dan 10% afwijken, echter wel in overleg met DHG
    i.v.m. de planning van DHG voor de desbetreffende dag. Indien het aantal gasten binnen
    zeven (7) kalenderdagen nog wijzigt dan zal DHG zich inspannen om dezelfde service te
    verlenen, maar kan dit vanwege de personeelsplanning en inkoop tot een meerprijs leiden.
  10. Bij verlaging van het aantal gasten gelden dezelfde voorwaarden als voor het annuleren van
    de opdracht. (zie Artikel 5: Annulering, Lid 1:)

Artikel 6. Opschorting en ontbinding

  1. Indien Opdrachtgever enige voor hem uit een overeenkomst met DHG voortvloeiende
    verplichting niet stipt nakomt, heeft DHG het recht de nakoming van alle verplichtingen
    jegens Opdrachtgever op te schorten en alle overeenkomsten met Opdrachtgever te
    ontbinden, zonder dat daarvoor een ingebrekestelling dan wel rechterlijke tussenkomst
    benodigd is.
  2. DHG heeft het recht de overeenkomst eenzijdig met onmiddellijke ingang (gedeeltelijk) te
    ontbinden en/of de uitvoering van de overeenkomst met onmiddellijke ingang (gedeeltelijk)
    op te schorten, als tenminste een van de volgende gebeurtenissen zich voordoet:

    1. a. een verzoek tot verlening van – voorlopige – surseance aan de Opdrachtgever is ingediend;
    2. b. een verzoek tot faillietverklaring van de Opdrachtgever is ingediend;
    3. c. ten laste van de Opdrachtgever beslag is gelegd;
    4. d. Opdrachtgever onder curatele of onder bewind is gesteld.Opdrachtgever is verplicht om DHG onmiddellijk in kennis te stellen van het intreden van een in sub a tot en met d bedoelde gebeurtenissen.
  3. In geval DHG de overeenkomst ontbindt, zijn alle vorderingen die DHG op de Opdrachtgever heeft onmiddellijk opeisbaar en behoudt DHG het recht op (aanvullende) schadevergoeding

Artikel 7. Prijzen en betaling

  1. Tenzij anders aangegeven, zijn in een offerte vermelde prijzen exclusief btw en
    andere heffingen van overheidswege en eventuele in het kader van de overeenkomst te
    maken kosten, zoals reis- en transportkosten.
  2. DHG is gerechtigd om voorafgaand aan de uitvoering van de overeenkomst van de
    Opdrachtgever een voorschot te verlangen van 50% van de totaalprijs. Dit voorschot kan het
    volledig geoffreerde c.q. begrote bedrag bedragen.
  3. Kosten die voortvloeien uit of verband houden met aanvullingen en wijzigingen van de
    overeenkomst zijn voor rekening van Opdrachtgever.
  4. Voor zover geen andere termijn is overeengekomen, dient de betaling plaats te vinden
    uiterlijk binnen veertien (14) dagen na de factuurdatum. Indien de Opdrachtgever niet
    binnen de overeengekomen betalingstermijn volledig heeft betaald dan is hij van rechtswege
    in verzuim.Als de Opdrachtgever een consument is, dan zal DHG eerst nog een
    ingebrekestelling versturen waarbij de consument een termijn wordt gegund van veertien
    (14) dagen om alsnog aan zijn verplichting te voldoen.
  5. Als de Opdrachtgever in verzuim is, dan zijn alle gerechtelijk en buitengerechte kosten die
    DHG moet maken voor rekening van de Opdrachtgever.

Artikel 8. Klachten

  1. Indien de Opdrachtgever klachten heeft over de kwaliteit van eten en drinken, dient hij dit
    onmiddellijk na constatering van eventuele afwijkingen te melden. Daarbij moet DHG in de
    gelegenheid worden gesteld om de gegrondheid van de klacht te (laten) onderzoeken en zo
    mogelijk te verhelpen.
  2. Indien het onmiddellijk melden van de klacht niet mogelijk is, dient de Opdrachtgever de
    klacht de eerstvolgende werkdag bij DHG te melden.
  3. De Opdrachtgever dient een klacht altijd te onderbouwen met een nauwkeurige opgave van
    de afwijking, alsook waar, wanneer en op welke wijze de afwijking is geconstateerd.

Artikel 9. Eigendom en verhuur

  1. Alle serviesgoederen, tafelzilver, tafels, stoelen, tenten, heaters, linnengoed en andere door
    DHG ter beschikking gestelde non consumptieve goederen blijven eigendom van DHG. Indien
    goederen van DHG achterblijven dient Opdrachtgever dit direct aan DHG te melden en in
    overleg te gaan over de wijze van retournering van betreffende goederen.
  2. Wanneer schade aan of verlies van deze goederen door Opdrachtgever of zijn genodigden of
    personeelsleden wordt veroorzaakt, moeten deze door Opdrachtgever aan DHG tegen
    kostprijs worden vergoed.
  3. Indien DHG en Opdrachtgever zijn overeengekomen dat DHG non consumptieve goederen,
    zoals hierboven beschreven (hierna: ‘het gehuurde’), verhuurt en/of in gebruik geeft aan
    Opdrachtgever, dan zijn de volgende bepalingen van toepassing:
  4. De huurtermijn vangt aan op het moment dat de Opdrachtgever het gehuurde in ontvangst
    neemt en eindigt op het moment dat ze door DHG in ontvangst is genomen.
  5. De Opdrachtgever dient ervoor te zorgen dat een daartoe bevoegd persoon gedurende de
    afgesproken leveringsdag aanwezig is voor in ontvangstneming van het gehuurde. DHG heeft
    het recht van degene die het gehuurde komt afhalen, dan wel in ontvangst neemt, te
    verlangen dat hij zich legitimeert.
  6. Opdrachtgever zal het gehuurde bij het einde van de huur opleveren in de staat die DHG mag
    verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort waarop de huur betrekking heeft,
    zonder gebreken, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
  7. Indien DHG bij het afhalen van het gehuurde niemand aantreft, is DHG bevoegd het
    gehuurde mee te nemen.
  8. Het gehuurde wordt na retournering door DHG geïnspecteerd, desgewenst op afspraak in
    aanwezigheid van Opdrachtgever. Indien bij, hetgeen hiervoor genoemde, controle schade
    aan het gehuurde wordt geconstateerd, wordt de Opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk
    op de hoogte gesteld.
  9. Opdrachtgever zal het gehuurde niet gebruiken buiten de locatie zoals genoemd in de
    overeenkomst en/of opdrachtbevestiging, behoudens voorafgaande schriftelijke
    toestemming van DHG. Evenmin is het de Opdrachtgever toegestaan het gehuurde door te
    verhuren of anderszins ter beschikking te stellen aan derden.
  10. De Opdrachtgever zal het gehuurde als een goed huurder beheren.
  11. De Opdrachtgever is verplicht zo veel mogelijk preventieve maatregelen te nemen ter
    voorkoming van schade en/of diefstal/vermissing, zoals het (correct) gebruiken van sloten,
    afsluiten, opbergen, buiten het zicht plaatsen en vastketenen van het gehuurde.
  12. Opdrachtgever zal het gehuurde in schone, goede en direct bruikbare staat retourneren aan
    DHG, behoudens normale slijtage. DHG kan zo nodig de kosten voor reiniging bij
    Opdrachtgever in rekening brengen.
  13. Opdrachtgever verplicht zich het gehuurde op eerste verzoek van DHG voor inspectie ter
    beschikking te stellen. Opdrachtgever verplicht zich ertoe DHG te allen tijde toegang tot het
    Gehuurde te verschaffen.
  14. De Opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade die DHG of met haar contracterende
    derden in verband met beschadiging, diefstal of verlies van het gehuurde lijden, ongeacht of
    de Opdrachtgever schuld heeft aan de schade, diefstal of verlies.
  15. De Opdrachtgever zal schade aan of verlies van het gehuurde onmiddellijk na ontdekking,
    maar uiterlijk binnen 24 uur na het ontstaan ervan aan DHG melden.
  16. In geval van diefstal/vermissing van het gehuurde is de Opdrachtgever verplicht aangifte te doen
    bij een politiebureau en een kopie van het proces-verbaal van aangifte aan DHG te overhandigen.

Artikel 10. Aansprakelijkheid en geschillen

  1. DHG kan uitsluitend aansprakelijk zijn voor directe schade, veroorzaakt door een
    toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de uit de overeenkomst voortvloeiende
    verplichting(en).
  2. DHG is niet aansprakelijk voor eventuele schade(n) in geval van overmacht. Onder overmacht
    wordt verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle
    van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet voorzien, waarop DHG geen invloed kan
    uitoefenen, maar waardoor DHG niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Hierbij moet
    gedacht worden aan ziekte, extreme weersomstandigheden, transportproblemen of
    wanprestatie door toeleveranciers.
  3. Aansprakelijkheid van DHG voor indirecte schade, waaronder mede begrepen gevolgschade,
    gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie is te allen tijde
    uitgesloten.
  4. Indien een Opdrachtgever schade lijdt doordat de Opdrachtgever aan DHG onjuiste of
    onvolledige informatie heeft verstrekt – waaronder het niet vermelden van allergieën – of
    zijn verplichtingen uit deze algemene voorwaarden niet is nagekomen, is DHG voor de
    ontstane schade niet aansprakelijk.
  5. De aansprakelijkheid van DHG is te allen tijde beperkt tot het bedrag dat uit hoofde van de
    aansprakelijkheidsverzekering van DHG in het betreffende geval wordt uitgekeerd.
  6. Als om welke reden dan ook geen uitkering vanuit voornoemde verzekering wordt verstrekt,
    geldt dat iedere aansprakelijkheid beperkt is tot het maximale bedrag dat gefactureerd is
    voor de werkzaamheden waar de schade uit voortgevloeid is.
  7. De in deze Voorwaarden opgenomen beperkingen van aansprakelijkheid van DHG gelden
    niet als de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van DHG en/of zijn
    ondergeschikte(n).
  8. Opdrachtgever vrijwaart DHG voor alle vorderingen van derden die verband houden met of
    voortvloeien uit de tussen DHG en Opdrachtgever bestaande rechtsbetrekking.
  9. Alle vorderingen van de Opdrachtgever verjaren na verloop van een jaar na het moment van
    ontstaan.

Artikel 11. Privacy

  1. DHG verwerkt persoonsgegevens voor de uitvoering van de overeenkomst met
    Opdrachtgever en/of omdat Opdrachtgever deze zelf aan DHG verstrekt. DHG is in dat kader
    aan te merken als (mede)verwerkings-verantwoordelijke in de zin van de Algemene
    verordening gegevensbescherming (AVG).
  2. DHG bewaart persoonsgegevens niet langer dan (wettelijk) noodzakelijk is om de doelen te
    realiseren waarvoor persoonsgegevens worden verzameld.
  3. DHG verstrekt persoonsgegevens uitsluitend aan derden en alleen als dit nodig is voor de
    uitvoering van de overeenkomst met Opdrachtgever of om te voldoen aan een wettelijke
    verplichting of een gerechtvaardigd belang. Met bedrijven die persoonsgegevens verwerken
    in opdracht van DHG wordt een verwerkingsovereenkomst gesloten. DHG blijft
    verantwoordelijk voor deze verwerkingen.
  4. DHG neemt de bescherming van persoonsgegevens zeer serieus en neemt passende
    maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en
    ongeoorloofde wijziging tegen te gaan.

Artikel 12. Overmacht

  1. Als overmacht voor DHG gelden alle omstandigheden buiten toedoen van DHG, waardoor de
    normale uitvoering van de overeenkomst wordt verhinderd. Als overmacht geldt in het
    bijzonder ook vertraging als gevolg van (onverwacht) verkeersopstoppingen en
    transportmoeilijkheden; een dergelijke vertraging en de gevolgen daarvan kunnen DHG
    nimmer worden toegerekend en komen nimmer voor zijn rekening.
  2. In geval van overmacht zal Opdrachtgever aan DHG nog een (1) maand na de
    overeengekomen datum van levering de gelegenheid moeten geven zijn verplichtingen na te
    komen tenzij het, naar partijen bekend is, een fatale datum betreft.
  3. Bijzondere omstandigheden die stagnatie in de bereiding of verzending veroorzaken, zij het
    voorzien of onvoorzien, schorten de verplichting tot levering van DHG voor de duur van deze
    omstandigheid op.
  4. Indien de opdracht dient te worden uitgevoerd in door derden ter beschikking gestelde
    ruimten is DHG op geen enkele wijze aansprakelijk indien de betreffende ruimten niet
    daadwerkelijk door de betreffende derden ter beschikking worden gesteld.

Artikel 13. Geschillen

  1. Op alle overeenkomsten tussen DHG en Opdrachtgever gesloten, is uitsluitend Nederlands
    recht van toepassing.
  2. Alle geschillen met betrekking tot of voortvloeiende uit of verband houdende met de door
    DHG gedane offertes en de met DHG gesloten overeenkomsten alsmede alle invorderingen
    wegens wanbetaling, zullen bij uitsluiting worden gebracht voor de absoluut bevoegde
    rechter in de vestigingsplaats van DHG, tenzij DHG verkiest de vordering in te stellen voor de
    rechter van de woonplaats van Opdrachtgever.
  3. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben
    ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.